تجهیزات صنعتی رادیناس

تامین کننده ابزار آلات و تجهیزات رنگی کشور

تفاوت های ایرلس برقی پیستونی و دیافراگمی

با استفاده از ایرلس‌ برقی می‌توانید سرعت رنگ‌کاری را بیشتر کنید؛ تا جایی که سرعت رنگ آمیزی با ایرلس 4 برابر سرعت رنگ آمیزی با قلم مو و دو برابر سریع‌تر از رنگ آمیزی با غلتک است. اما ایرلس‌ها با هم تفاوت‌هایی دارد و به طور کلی بر اساس عملکردشان به دو دسته کلی پمپ‌های جابجایی مثبت و سانتریفیوژ تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دسته بندی‌ها نیز انواع مختلفی دارند. پمپ پیستونی و پمپ دیافراگمی از جمله پمپ‌های جابجایی مثبت محسوب می شوند که با وجود کاربرد و عملکرد مشابه، با هم تفاوت‌هایی دارند. ما در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو ایرلس می‌پردازیم که بهتر است از آن‌ها مطلع باشید تا خرید بهتری را تجربه کنید.

مزایای ایرلس برقی پیستونی

از مزایای پاشش رنگ به وسیله پمپ ایرلس پیستونی نوع پوشش رنگ آن است و شما میتوانید مشخص کنید که در یک ناحیه، رنگ پوشش ضخیم تری داشته و در قسمت دیگر با ضخامت کمتری روی ناحیه قرار بگیرد. یکی از مزیت‌های این مدل ایرلس کار با هوا است که شما می‌توانید در حال حرکت باشید و از آن استفاده کنید.

شما با استفاده از ایرلس‌های پیستونی می‌توانید پوشش‌های با ویسکوزیته بالاتر را به راحتی پمپ کرده و همچنین بهتر نیز اتمیزه شوند.

ایرلس برقی دیافراگمی

مزایای پمپ‌های دیافراگمی

مزایای پمپ دیافراگمی این است که به راحتی فشار رنگ را کنترل کرده و از قیمت اولیه پایین‌تری برخوردار است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که تنظیم فشار در ایرلس‌های دیافراگمی به وسیله یک شیر ریلیف روغن انجام می‌شود.

پمپ دیافراگمی نیز یکی از پرکاربردترین انواع پمپ در صنعت میباشد، ما در مقاله‌ای از بلاگ رادیناس به بررسی کاربردهای پمپ دیافراگمی در صنایع مختلف پرداخته‌ایم، که پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه بفرمایید.

تفاوت ایرلس با پمپ پیستونی و دیافراگمی

همانطور که اشاره کردیم پمپ‌های دیافراگمی و پیستونی در یک دسته بندی قرار دارند، اما در برخی از ویژگی‌ها با هم متفاوت هستند. در ادامه سعی کرده‌ایم مهم‌ترین تفاوت پمپ پیستونی و دیافراگمی را مورد بررسی قرار دهیم.

  • اساس عملکرد هر دو پمپ، حرکت رفت و برگشتی اجزای آن‌هاست. اما این قطعه در انواع پمپ دیافراگمی‌، دیافراگم و در پمپ پیستونی، پیستون نام دارد.
  • در حالت کلی ایرلس‌های پیستونی از ایرلس‌های دیافراگمی بهتر هستند؛ زیرا هم قطعات یدکی فراوان تری دارند و هم قدرت پاشش بیشتری داشته و قطعات شان دوام بیشتری دارد.۰
  • پمپ پیستونی در ساختمان خود به پکینگ نیاز دارد، ولی پمپ دیافراگمی به آن احتیاجی ندارد.
  • پمپ‌های دیافراگمی نسبت به ایرلس‌های پیستونی برد الکترونیکی نداشته، پس خرابی ناشی از برد در آن‌ها به حداقل می‌رسد.
  • یکی دیگر از تفاوت پمپ پیستونی و دیافراگمی، قیمت آن‌هاست. معمولا قیمت پمپ پیستونی گران‌تر بوده و از پمپ‌های گران قیمت محسوب می‌شود.
  • از دیگر تفاوت‌های اصلی این دو دستگاه در نوع موتور آن‌ها است؛ در واقع دستگاه‌های ایرلس دیافراگمی دارای موتور دینامی و بسیار قوی هستند اما دستگاه‌های پیستونی موتور آرمیچری دارند.
  • پمپ‌های دیافراگمی استهلاک بسیار کم‌تری نسبت به قطعات ایرلس‌های پیستونی دارند.
  • در پمپ پیستونی، حرکت پیستون به طور مستقیم باعث انتقال و پمپاژ سیال می‌شود. اما در پمپ دیافراگمی، دیافراگم به وسیله پیستونی که به آن متصل است، حرکت می کند. به این ترتیب، این قطعه منقبض و منبسط شده و حجم داخل پمپ مدام تغییر می‌کند و مایع جا به جا خواهد شد.
  • با این که پمپ‌های رفت و برگشتی در صنایع شیمیایی بسیار کاربرد دارند. اما با وجود پکینگ، احتمال نشتی سیال بیشتر می شود. به همین علت پمپ‌های پیستونی برای بعضی از سیال‌ها مناسب نبوده و محدودیت‌هایی دارند. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به مواد شیمیایی گران یا خطرناک (اعم از سمی و خورنده) اشاره کرد. برای پمپاژ این نوع سیالات از پمپ‌های دیافراگمی استفاده می‌کنند.

سنباده زن برقی علاوه بر پیستونی و  دیافراگمی در دسته بندی‌های دیگری نیز جای میگیرد، برای اطلاعات بیشتر مقاله مقایسه سنباده زن لرزان گرد و مستطیلی را مطالعه کنید.

شباهت پمپ دیافراگمی و پمپ پیستونی

با توجه به این‌که این پمپ‌ها از نوع پمپ‌های جابجایی مثبت هستند و در یک طبقه بندی قرار می‌گیرند، پس شباهت‌هایی با هم دارند. در ادامه به مهم ترین شباهت‌های این پمپ‌ها اشاره می‌کنیم:

  • از نظر عملکرد و کارکرد شباهت زیادی با هم دارند.
  • انواع پمپ دیافراگمی و پمپ پیستونی قادر به پمپاژ انواع مواد گازی شکل یا مایع هستند.
  • از اصلی‌ترین کاربرد‌های پمپ‌های رفت و برگشتی استفاده از آن‌ها در صنایع شیمیایی است. به همین دلیل پمپ رفت و برگشتی، جدا از نوع آن‌ها اغلب در موارد صنعتی کاربرد دارد.

تفاوت ایرلس برقی پیستونی و دیافراگمی

نکات مهم هنگام خرید دستگاه ایرلس

اگر قصد خرید دستگاه ایرلس برقی را دارید، حتما چند نکته زیر را در نظر بگیرید:

۱. به نوع رنگ که می‌خواهید با ایرلس بپاشید توجه کنید که از نظر حلال آبی است یا تینری

۲. قدرت پاشش ایرلس برقی

۳. انتخاب ایرلس بادی یا برقی (از نظر نیروی محرکه)

۴. شرکت سازنده ایرلس برای آینده نگه داری این دستگاه بسیار اهمیت دارد

اگر به همه این نکات توجه کردید، این بار می‌توانید برای خرید دستگاه مناسب اقدام‌ کنید‌. اگر زمان کافی برای انجام خرید حضوری را ندارید، می‌توانید به سایت رادیناس مراجعه کرده و با بررسی ویژگی هر کدام از این دستگاه‌ها، برای خرید اقدام کنید. دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در سایت ما ارائه می‌شود اصل بوده و از کیفیت خوبی برخوردار هستند. علاوه بر این اگر در انتخاب دستگاه مناسب دچار شک شدید، می‌توانید با تیم مشاوران ما در این رابطه گفتگو کنید تا در انتخاب دستگاه مناسب به شما کمک کنند.