تجهیزات صنعتی رادیناس

تامین کننده ابزار آلات و تجهیزات رنگی کشور

تعمیر و نگهداری پمپ دیافراگمی

پمپ دیافراگمی و سنباده زن برقی از ابزار های مورد نیاز و کاربردی در کار کشاورزی هستند از این رو لازم و ضروری است که فعالان حوزه کشاورزی اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشند

پمپ دیافراگمی چیست؟

پمپ دیافراگمی یا (غشایی) یکی از پر کاربرد ترین پمپ های موجود در بازار هستند.به همین ترتیب آنها در برنامه های کاربردی متعدد و در انواع مختلفی از تاًسیسات استفاده می شوند.

از یک طرف عملکرد آن ساده است و صرفاً با داشتن هوای تحت فشار فعال می شود، زیرا به طور متناوب از دو محفظه پمپ وارد و خارج می شود و از طرف دیگر دبی پمپ از طریق یک تنظیم کننده فشار در ورودی هوا قابل تنظیم است، بنابراین هر چه فشار هوا بیشتر باشد جریان سیال بیشتر است

یک از پر مصرف‌ترین انواع پمپ‌ها، پمپ دیافراگمی است که با توجه به کاربرد زیاد آن در صنعت، مشکلات بهره برداری و نگهداری آن نیز بسیار شایع است. برای مثال اگر محیطی قابل اشتعال باشد، از پمپ ضد اشتعال استفاده می‌کنند که یکی از بهترین پمپ‌های ضد آتش، پمپ دیافراگمی است که از پمپ های جابجایی مثبت محسوب می‌شود و با استفاده از نیروی هوای فشرده و حرکت رفت و برگشتی دیافراگم، سیال را متراکم می‌کند. اما پمپ دیافراگمی چه مزایایی دارد و چگونه می‌توان از آن‌ نگهداری کرد؟ در حالت کلی نحوه نگهداری پمپ‌های دیافراگمی اهمیت زیادی دارد؛ چون طول عمر پمپ‌های دیافراگمی به این موضوع بستگی داشته و اگر به آن توجه نکنید، با گذشت زمان کارایی پمپ کاهش پیدا می‌کند. در این مقاله از سایت رادیناس نکاتی کاربردی در زمینه عیب یابی و تعمیرات پمپ‌های دیافراگمی را برای شما بیان می‌کنیم.

کاربرد پمپ دیافراگم

پمپ دیافراگمی ابزارهایی هستند که برای برش مایعاتی استفاده می شوند که می توانند مقدار زیادی جامد را در حالت تعلیق حمل کنند. پمپ دیافراگمی که پمپ پنوماتیک دو دیافراگمی نیز نامیده می شود، نیروی لازم را فراهم می کند تا سیال بتواند از طریق یک مجرا حرکت کند. بر خلاف پمپ های مکانیکی یا پمپ های گریز از مرکز، آنها به لطف هوای فشرده ای که در خود دارند فشار ایجاد می کنند.

نحوه تعمیر و نگهداری پمپ‌های دیافراگمی

برای این‌که عملکرد پمپ‌های دیافراگمی حفظ شود، لازم است با نحوه تعمیر و نگهداری این نوع از پمپ‌ها خوب آشنا شوید. پس به نکاتی که در ادامه برای نگهداری پمپ‌های دیافراگمی به آن‌ها اشاره می‌کنیم، خوب توجه کنید.

  • یکی از ویژگی‌های اصلی این پمپ‌ها، کارکرد خشک آن است‌. اما طی مدت طولانی کارکرد خشک باعث آسیب رساندن به پمپ و همچنین سایش قطعات پمپ خواهد شد.
  • برای جلوگیری از نشتی به طور مرتب همه اتصالات پمپ را خوب بررسی کنید و آن‌ها را محکم ببندید.
  • با توجه به این‌که دیافراگم این پمپ‌ها به طور مستقیم با سیال در ارتباط است، پس دیافراگم آن بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد. علاوه بر این، دیافراگم‌ها بسیار منعطف و آسیب پذیر هستند و حتما باید مورد بازدید دوره‌ای قرار بگیرند.
  • برای این‌که از اثرات مخرب سیال باقی مانده در پمپ دیافراگمی جلوگیری شود، پس از هر بار استفاده از پمپ، باید محفظه داخلی آن را به خوبی شستشو دهید و استریل کنید.
  • موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید، تناسب میان جنس بدنه و قطعات داخلی پمپ است. چون بدنه و قطعات داخلی پمپ باید با هم متناسب باشند تا در برابر انواع فشار، سایش و خوردگی خوب مقاومت کنند.
  • برای افزایش طول عمر پمپ باید از وارد شدن فشار زیاد به پمپ و دیافراگم جلوگیری کنید.

همچنین شما میتوانید برای آشنایی با روش کار پمپ دیافراگمی مقاله مربوط به آن را در رادیناس مطالعه کنید.

 

عیب یابی پمپ دیافراگمی

 

 نگهداری و تعمیرات پمپ دیافراگمی

 

شرایط نگهداری:

1.نظافت و بازرسی منظم

تمیز کردن و بازرسی منظم از جنبه های اساسی نگهداری پمپ دیافراگمی است.ابتدا با تمیز کردن کامل تمام اجزای پمپ به طور منظم شروع کنید. در مرحله دوم دیافراگم، دریچه ها و مهر و موم ها را برای هر گونه نشانه ای از سایش، پارگی یا آسیب بررسی کنید. و در آخر برای جلوگیری از آسیب بیشتر و حفظ عملکرد بهینه پمپ قطعات فرسوده را به سرعت تعویض کنید.

 

2.روغن کاری

روغن کاری مناسب برای عملکرد روان پمپ دیافراگمی شما حیاتی است. طبق دستورالعمل های سازنده، روان کننده توصیه شده را روی قسمت های محرک مانند دیافراگم و میل سوپاپ اعمال کنید. روغن کاری منظم اصطکاک را کاهش می دهد، سایش را به حداقل می رساند وعمرعملیاتی پمپ را افزایش می دهد.

 

3.بررسی نشت

پمپ دیافراگمی خود را به صورت دوره ای برای هر گونه نشانه ای از نشتی بررسی کنید. محفظه پمپ، اتصالات و همچنین اتصالات را از نظر نشتی احتمالی که ممکن است کارایی آن را به خطر بیندازد بررسی کنید، رسیدگی سریع به نشتی ها نه تنها با عث صرفه جویی در منابع می شود بلکه تضمین می کند که پمپ شما در بهترین حالت خود کار می کند.

 

  1. نظارت بر فشار و جریان

به طور منظم فشار دبی پمپ دیافراگمی خود را کنترل کنید، حفظ فشار و سطوح جریان مناسب برای پمپاژ کارآمد و موًثر بسیارمهم است. تنظیمات را در صورت نیاز انجام دهید تا از فشار غیر ضروری به پمپ جلوگیری کنید و طول عمر آن را به حداکثر برسانید.

 

  1. ذخیره سازی مناسب

تاثیر نحوه نگهداری پمپ دیافراگمی، در طول عمر کلی آن بسیار مهم است.

1- پس از استفاده قبل از اینکه پمپ را در دمای خشک و خنک نگهداری کنید، از تمیز و خشک بودن پمپ اطمینان حاصل کنید.

2-از آن در برابر دمای شدید و نور مستقیم خورشید محافظت کنید، که می تواند مواد را در طول زمان تخریب کند.

6- صدا خفه کن خروجی هوا را از هر گونه انسداد دور نگهدارید، زیرا یک صدا خفه کن مسدود شده می تواند بر توانایی پمپ در خروج موًثر هوا تاًثیر بگذارد.

7- توپ ها و صندلی های سوپاپ را از نظر فرسایش یا آسیب بررسی کنید و اجزای فرسوده یا شکسته را جایگزین کنید تا عملکرد سوپاپ حفظ شود و از گردش سیال در داخل پمپ جلوگیری شود.

8- گیج های فشار مکش و تخلیه را به طور مرتب نظارت کنید تا مطمئن شوید که فشار سیستم در پارامترهای کاری پمپ باقی می ماند.

9- پمپ را به درستی روی یک سطح جامد با پایه های ضد لرزش نصب کنید. برای به حداقل رساندن لرزش و تنش بر روی اجزای پمپ، از براکت های نصب روی دیوار یا زمین با پایه های ضد لرزش استفاده کنید.

10- اپراتورها را در مورد استفاده صحیح از پمپ و روش های نگهداری آموزش دهید. برای اهمیت رعایت برنامه های توصیه شده برای سرویس و تعویض قطعه تاًکید کنید.

11.همیشه به دستورالعمل ها و توصیه های سازنده برای نگهداری پمپ دیافراگمی خود پایبند باشید. این دستورالعمل ها بر اساس مدل خاصی تنظیم شده اند و تضمین می کنند که شما از پمپ خود به بهترین شکل ممکن مراقبت می کنید.

چه عواملی باعث خرابی پمپ‌های دیافراگمی می‌شود؟

  • پارگی و ساییدگی دیافراگم به خاطر ورود ذرات گرد و غبار به درون پمپ
  • آسیب دیدن دیافراگم به علت ورود مایعات
  • پاره شدن یا خرابی فیلتر هوا
  • خرابی و تاب برداشتن میل لنگ پمپ دیافراگمی
  • خراب شدن بلبرینگ‌ها
  • خرابی و پوسیدن آب بندها و سوپاپ‌های ورودی و خروجی پمپ

عیب یابی تخصصی پمپ دیافراگمی

علت آسیب دیدن دیافراگم در پمپ‌های دیافراگمی چیست؟

یکی از قطعات موثر برای انتقال سیالات، دیافراگم است که گاهی به علت کار کردن بسیار، پاره می‌شوند. پس زمانی که دیافراگم‌ها فرسوده یا پاره می‌شوند، باید آن‌ها را تعویض کنید. علاوه بر این گاهی فشار هوای بیش از حد مجاز پمپ نیز باعث پارگی دیافراگم خواهد شد.

اگر مسیر خروجی هوای پمپ دیافراگمی بسته شود یا شیر انتقال هوای فشرده به پشت دیافراگم‌ها عملکرد صحیح خود را از دست دهد، چه مشکلی برای پمپ دیافراگمی به وجود می‌آید؟

در این مواقع فشار هوای زیادی در پشت دیافراگم‌ها جمع شده و باعث آسیب و پارگی دیافراگم خواهد شد و صدای بیش از حد مجاز را در پمپ ایجاد می‌کند.

پارگی دیافراگم باعث ایجاد چه مشکلاتی در پمپ می‌شود؟

پارگی دیافراگم، دبی خروجی سیال پمپ شونده را کاهش داده و همچنین فشار خروجی پمپ را نیز کمتر خواهد کرد. با کاهش فشار خروجی پمپ سیال نشت کرده و وارد محفظه کیت هوا می‌شود.

چه مواردی باعث ایجاد مشکل در عملکرد کیت هوای پمپ دیافراگمی خواهد شد؟

  • اگر در داخل لوله هوای متصل به پمپ دیافراگمی رطوبت وجود داشته باشد
  • در صورتی که در خط هوای فشرده متصل به پمپ دیافراگمی ذرات خارجی وجود داشته باشد

تعمیر پمچ دیافراگمی در منزل

اگر در پمپ‌های دیافراگمی از موادی استفاده شود که دارای سایش باشد، چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؟

  • اگر جنس بدنه و کیت سیال مانند دیافراگم، توپی و نشیمن به درستی انتخاب نشوند، قطعات در داخل دیافراگم تخریب خواهند شد.
  • آب بندهای موجود در پمپ دیافراگمی را از بین برده و باعث نشتی از قسمت آب بندها خواهد شد.
  • برای جلوگیری از سایش ذرات ساینده موجود در سیال، از پمپ‌های دیافراگمی مناسب و مقاوم در برابر سایش استفاده کنید.

 اگر سیال با پمپ دیافراگمی تطابق نداشته باشد، چه آسیبی به پمپ وارد می‌شود؟

اگر سیال با پمپ دیافراگمی مطابق نباشد، باعث آسیب دیدن و از بین رفتن سیت‌های موجود در پمپ، توپی و دیافراگم پمپ خواهد شد. علاوه بر این، خوردگی ایجاد کرده و به خرابی پمپ دیافراگمی منجر می‌شود.

چه عواملی باعث نشتی در پمپ دیافراگمی خواهد شد؟

  • وجود پارگی در دیافراگم پمپ
  • خرابی و از بین رفتن اورینگ و نشیمن گاه

مزایای پمپ‌های دیافراگمی

استفاده از پمپ‌های دیافراگمی با مزایای زیادی همراه است که در ادامه به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • امکان نصب آسان پمپ دیافراگمی

برای آشنایی با نحوه نصب پمپ دیافراگمی مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

  • عدم نیاز به مکانیکال سیل
  • عدم نشتی یا نشتی حداقل پمپ دیافراگمی
  • امکان جابجا کردن بسیار آسان پمپ دیافراگمی
  • انتقال سیالات با ذرات جامد
  • قابلیت کار کردن به صورت خشک در صورت نرسیدن سیال به پمپ دیافراگمی
  • تولید در مدل و سایزهای مختلف، مناسب با سیال
  • به حداقل رساندن آسیب به سیال در هنگام پمپاژ
  • امکان غوطه ور شدن در سیال
  • عدم نیاز به نیروی الکتریسیته
  • دبی و فشار متغیر و قابل کنترل
  • استفاده از نیروی محرک هوا و کمپرسور هوا
  • خودمکش بودن پمپ دیافراگمی

 

برای تعمیر پمپ ابتدا باید مشکل آن را پیدا کنید تا بتوان راه حل مناسبی را برای برطرف کرد آن در نظر بگیرید. در اینجا به چند مشکلی که ممکن است برای پمپ دیافراگمی شما به وجود آید و راحل آن اشاره میکنیم:

 

1-پمپ راه اندازی نمی شود

در این مورد ممکن است چند دلیل وجود داشته باشد(فشار هوای ناکافی، جریان هوای ناکافی، دریچه چک آسیب دیده، ورودی یا خروجی پمپ بسته است، مبدل هوا آسیب دیده است، دیافراگم آسیب دیده است،پمپ متوقف شد)

راه حل هایی که می توان ارائه داد:

1- مدار شیرها و اتصالات را بررسی کنید.

2- فشار را روی کاهنده مربوطه تنظیم کنید.

3- بررسی کنید که آیا لوله ها سوراخ درستی دارند یا خیر.

4- شیلنگ های ورودی و تخلیه را جدا کنید و بررسی کنید که آیا پمپ راه اندازی شده است یا خیر.

5- مبدل هوا را تعویض کنید بررسی کنید که آیا خروجی هوا با یخ مسدود شده است.اگر چنین است آن را تمیز کنید.

6- بررسی کنید که آیا هوا از لوله محصول خارج می شود یا خیر اگر چنین است دیافراگم را تعویض کنید.

7- پمپ را دوباره راه اندازی کنید.

 

 

مشکلات رایج پمپ دیافراگمی

معایب پمپ‌های دیافراگمی

  • تولید صدای زیاد
  • دارای لرزش زیاد
  • نوسانات زیاد
  • امکان یخ زدگی
  • عدم عملکرد مناسب فیلتراسیون در پمپ‌های دیافراگمی